COPD (en andere longaandoeningen) en het coronavirus

Hoewel er inmiddels meerdere vaccins voor het nieuwe coronavirus in ontwikkeling zijn en er goede resultaten gepubliceerd worden, is de crisis nog niet voorbij. Vooral als u al een longaandoening heeft, zoals COPD, is het belangrijk om voorlopig nog erg voorzichtig te blijven. Maar waar moet u precies rekening mee houden en hoe kan uw fysiotherapeut van Fysiofit in Noord-Brabant u hierbij helpen? Hier leest u het!

Waar moet ik op letten?
Natuurlijk is het ten eerste belangrijk om de huidige richtlijnen te blijven volgen. Omdat uw longen door uw bestaande aandoening al zijn aangetast, is de kans groter dat u door een besmetting met het coronavirus ernstig ziek wordt. Het is daarom een goed idee om uw sociale contacten te beperken en bijvoorbeeld geen bezoek te ontvangen en reizen met het openbaar vervoer te vermijden. Hierbij zal het natuurlijk van de ernst van uw longaandoening afhangen welke maatregelen u precies neemt. Vergeet overigens niet dat u door uw longziekte geen grotere kans heeft om besmet te worden. Voorzichtig zijn is goed, maar u hoeft zich niet onnodig zorgen te maken.

Verder raden wij u aan om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Dit kan namelijk helpen als preventieve maatregel door uw weerstand te verbeteren. Mocht u toch ziek worden, dan herstelt u bovendien sneller als u een goede conditie heeft. Heeft u moeite om te blijven sporten of wilt u specifieke oefeningen om uw longen sterker te maken? Uw fysiotherapeut kan u hier uitstekend over adviseren.

Wanneer moet ik naar de fysiotherapeut?
U kunt zelf bepalen of u naar de fysiotherapeut gaat of doorverwezen worden door uw huisarts. Als u verkoudheidsklachten heeft of andere symptomen van Covid-19, kunt u niet naar de fysiotherapeut. Wel is het vaak mogelijk voor uw fysiotherapeut om u op afstand (online) te begeleiden. Is het door u klachten onmogelijk voor u om naar de praktijk te gaan? Dan kan ervoor gekozen worden om u thuis te behandelen. De fysiotherapeut zal dan beschermende kleding dragen.

Wat houdt fysiotherapie voor uw longen in?
Uw fysiotherapeut zal altijd eerst u klachten uitgebreid met u bespreken en vervolgens een behandelplan op maat opstellen. De twee belangrijkste onderdelen van fysiotherapie voor uw longen zijn het sterker maken van uw longen en het leren huffen en hoesten om slijm omhoog te werken. Hiervoor krijgt u ademhalingsoefeningen aangereikt. Daarnaast kan fysiotherapie ook uitkomst bieden als u moeite heeft met reguliere lichaamsbeweging, bijvoorbeeld omdat u niet goed kunt staan of zelfs bedgebonden bent.

Wilt u meer weten over longaandoeningen en het coronavirus of fysiotherapie voor u longen in Noord-Brabant? Neem contact op met Fysiofit.