Slaapproblemen

Slaapproblemen

Meer en meer mensen slapen te weinig in onze 24-uurs maatschappij. Door (werk)belasting of levensstijl die de slaap benadeelt. Tegenwoordig heeft één op de vier volwassenen te maken met langdurige slapeloosheid.

Iedereen slaapt wel eens een nacht slecht, doordat u bijv. morgen een belangrijke dag heeft wat spanning geeft, of een drukke dag heeft gehad. Dit is geen probleem, wanneer u de volgende nacht weer goed slaapt. Echter, wanneer u nachten aaneen slecht slaapt, gaat dit problemen geven. Dan spreken we van slapeloosheid.

Slapeloosheid ontstaat als er sprake is van te weinig slaap of wanneer de kwaliteit niet voldoende is.

U herkent slapeloosheid aan:

-          Moeite met inslapen (>30 min om in slaap te vallen)

-          Niet kunnen doorslapen (>30 min wakker per nacht)

-          Vroeg wakker worden (ruim voor de wekker)


Oorzakelijke factoren

Stress, een te drukke leefstijl, te weinig ontspanning en/of te weinig beweging zijn factoren die uw slaap kunnen verstoren. Ook uw gedachten en gedragingen omtrent slaap zijn van invloed op de slaapkwaliteit.


Instandhoudende factoren
Door een tekort aan slaap ervaart u klachten en kunt u niet meer alles uit uw dag halen. Al snel beïnvloed de slapenloosheid uw leven. U voelt zich moedeloos, verdrietig en boos. Dit noemen we de instandhoudende factoren, omdat u hierdoor opnieuw stress ervaart. De slapeloosheid blijft voortduren en u komt in een vicieuze cirkel terecht die u niet meer zelf kunt doorbreken.
 

Een verstoring van het natuurlijk bioritme door een jetlag of ploegen/-nachtdiensten kunnen ook leiden tot slapeloosheid.

 

Mogelijke gevolgen van slapeloosheid:

-          Vermoeidheid

-          Concentratie- en geheugenproblemen

-          Sneller geïrriteerd en prikkelbaar

-          Sneller emotioneel

-          Neerslachtigheid

-          Hoofdpijn

-          Verhoogde spierspanning

-          Darmklachten

Herkent u zich in bovenstaande klachten of heeft u een vraag, neem gerust contact op met Sanne van der Steen, psychosomatisch oefentherapeute of Anne Bongers, psychsomatisch fysiotherapeute.

Samen brengen we het slaapprobleem in kaart: uw klachten, de factoren die het slaapprobleem veroorzaken en in stand houden, om vervolgens de vicieuze cirkel van uw slaapprobleem te doorbreken.